dissabte, 24 de novembre del 2007

LLUM, OMBRA, COLOR




“ Ens preguntem de vegades per què el món apareix sota l´estrany decorat artístic amb el que el veiem, per què la neu és blanca , les fulles dels arbres verdes, el cristrall transparent, i per què el sulfur de zinc és fluorescent …”
Albert Ducrocq

El color és l´efecte produit en incidir en l´ull radiacions electromagnètiques de certa longitud d´onda.
La percepció de totes elles sense predomini de ninguna respon a la sensació del blanc.
El negre és la sensaió produida per l´absència d´aquestes radiacions.
EL COLOR ÉS PART INTEGRANT DE LA LLUM.
La llum modifica l´espai.
La combinació llum-ombra-color-forma suscita mil composicions possibles.
El color es vivifica amb la llum i accentua el contrast i l´harmonia.
La llum canvia la gamma de colors …
La llum produeix l´ombra i l´ombra canvia la percepció que tenim de les coses.

L´observació directa ha de ser el punt de partida per apropar els infants al món del color, des de petits.

Mirar comporta veure i veure comporta assimilar les imatges i fer-les significatives en el pensament.

DIBUIXOS



Il.lustracions/Dolors Todolí




JUGANT AMB LES LLETRES I LA LLUNA ( text de la lluna de Mª Carmen Diez)

IL.LUSTRACIONS

DolorsTodoli/il.lustracions


Aquestes il.lustracions estan esperant un conte...

A l´home del barret, desde que tinc memòria, el trobe al seu banc del parc...
... cada dia que passa em sembla que el seu barret és més alt, però per molt que ho desitge, no m´atreveix a preguntar.

La lluna passeja totes les nits pel cel, pensativa, trista...fins que un dia un infant li demana que busque en les seues butxaques...

CONTES I TITELLES



"La bruixa paperera"
Aquest conte el vaig escriure per a la classe de quatre anys l´any 1.998; estaven fent activitats al voltant del reciclatge del paper i va sorgir aquesta història...
El conte el va contar la pròpia bruixa, que ens va visitar acompanyada d´un munt de papers...
"La rateta que col.leccinava col.leccions"
A la majoria ens agrada col.leccionar coses, a mi m´agrada col.leccionar coses petites: sorra, pedres, fulles, ...totes les coses, per insignificants que ens semblen tenen la seua història...
A la rateta també li agrada jugar amb les seues col.leccions...

TITELLES



EL CARAGOL COL

El caragol Col va aparèixer a la classe de tres anys l´any 1.998 i forma part de la vida dels més menuts des d´aquell any...

Ens conta històries de cargols, ens canta cançons i escolta les nostres històries...

UN RELAT



NAVELATON III

Navelaton III va reinar en l´Alt i Baix Egipte.
Fa fixar la seua capital a Tebas.

Tenim coneixement de la seua existencia gràcies al descobriment de la seua tomba per Carnarvon i Howard Carter el 27 de Novembre de 1.922.
Però…
Era realment un faraó taronja?
Va pertanyer a la dinastía Navel.late?
Era la seua mare Naferlati?

APUNTS



Apunts de la taronja

L´èsser humà aprén a través dels sentits. La capacitat de veure,
escoltar,tocar, tastar, proporciona els mitjans per establir la interacció de l´home amb el seu entorn.
Per imaginar i despertar la creativitat tenim que despertar la curiositat per mirar, escoltar, tocar, tastar, olorar… Tenim que tindre els cinc sentits oberts per a que rés escape al nostre desig de saber. Per descobrir el que està amagat, per trobar allò que és ignorat, per saber més enllà de tots els límits…
Però amb aquest desig de cercar el desconegut ens oblidem, de vegades, que el més important està molt a prop de nosaltres.
Els infants en un principi saben molt d´això i sempre estan alerta amb tots els sentits i fan preguntes…
Darrere de totes les coses què hi ha?
Perquè la taronja és de color taronja?
I aquest soroll, d´on ve?
Perquè l´eruga es transforma en papallona?
Hi ha que escorcollar el que es creu conèixer per descobrir els secrets de les coses, que són els nostres pròpis secrets…

Tenim que mirar les coses com si fos la primera vegada que les trobem..

ELS LLENGUATGES DE LA TARONJA




Els infants tenen infinits llenguatges…per què no podem fer-los servir?
Aquesta proposta presentada com “Suggerències per desenvolupar els infinits llenguatges dels infants” té l´objectiu de mostrar que l´educació dels infants, a qualsevol edad, pot ser més eficaç si som capaços de saltar-nos el conformisme, l´avorriment i el tedi, basats en una pedagogia retòrica, pasiva i ineficaç en la majoria dels casos.
En certa manera significa deixar de costat les programacions educatives que impliquen preveure per endavant, de manera rígida, el que ha d´ocorrer a l´ensenyament.
Això no significa deixar pas a la improvisació, es tracta de posar a la disposició dels xiquets i xiquetes situacions variades basades en les potencialitats i la creativitat dels infants com éssers humans. Significa incrementar el número i la qualitat de les possibilitats d´aprenentatge i aprofitar la riquesa infinita de les facultats dels infants, la seua capacitat de sorprendre´s , d´investigar, la seua capacitat de construir el coneixement a través de processos relacionals, actius i originals.
Els infants, com deia Rodari, són una gramàtica de la fantasia i una gramàtica de la creativitat.

He triat un objecte: la taronja, podria haver estat qualsevol altre, com a fil conductor d´aquesta proposta oberta a la creativitat de tothom. No és tracta d´un recetari per seguir al peu de la lletra, és més bé un recull de possibilitats per oferir als infants, és una narració inacabada que desitja trobar espais més amplis de reflexió al voltant del fet educatiu.
Com he dit abans, es tracta de potenciar tots els llenguatges dels infants però…
Com començar?
El primer llenguatge amb el que entrarem en contacte serà el dels sentits que ens portarà de la mà a jugar amb el llenguatge de la imatge, amb el llenguatge oral, amb l´escrit, els quals seran generadors de tots els altres llenguatges…
Llavors, aquest joc es convertirà en una revolta " VEURE -POEMES DE REVOLTA- BROSSA - ED 62 contra el tòpic, l´estereotip, contra tot el que fa que les paraules funcionen com un automatisme sense generar pensament, sense significar…

Un objecte qualsevol, en aquest cas una senzilla taronja, al ser escollit per la nostra mirada i tret del seu context, pot convertir-se en un objecte d´inspiració


Es tracta de descobrir que tot està sempre per encetar…

LA BIBLIOTECA DE LA TARONJA






LLIBRES AMICS

Llibres que parlen de les grans-petites coses de la vida:" Així és la vida"
Quan les coses no surten com voldriem, és perque estem convidats a fer nous descobriments...
Cada dia s´estrena la vida...i no ens la podem perdre...
Llibres que parlen de l´ànima: "El pájaro del alma"
Llibres que parlen de quan erem petits: "Igor"

LIBROS AMIGOS

Libros que hablan de las grandes-pequeñas cosas de la vida: "Así es la vida"
Seguramente, cuando las cosas no salen como quisiéramos, es porque de se nos está invitando a hacer nuevos descubrimientos. Cada dia se estrena cada vida ... y no nos la podemos perder...
Libros que hablan del alma " El pájaro del alma"
Libros que hablan de cuando éramos pequeños: "Igor"

LA BIBLIOTECA DE LA TARONJA



CARTES I LLIBRES

Ací teniu dos llibres que parlen d´escriure cartes...
Cada vegada escrivim menys cartes...
Les cartes són misterioses,
porten notícies,
secrets...
Si voleu trobar aquestos llibres i d´altres interessants ...

els podeu trobar a GAVINA LLIBRES...
Per obtindre informació gavinallibres@wanadoo.es
CARTAS Y LIBROS
Aquí teneis dos libros que hablan de escribir cartas...
Cada vez escribimos menos cartas...
Las cartas son misteriosas,
traen noticias,
secretos...
Es poden fer moltes activitats a l´aula a partir
d´aquestos llibres...Si voleu més informació,
escriviu un comentari...

Se pueden hacer muchas actividades en el aula
a partir de estos libros...Si quereis más información,
escribir un comentario.