diumenge, 31 de gener del 2010

POESIES DE TARONGES


POESIES A LA TARONJA
Els poetes acudeixen al daurat fruit com tema de les seues poesies .
Lope de Vega té una que comença així:
Naranjitas doradas coge la niña,
coge la niña,
y el amor de sus ojos perlas cogía.
Arrojóme las naranjitas
con los ramos del blanco azahar,
arrojómelas, arrojéselas
y volviómelas a arrojar.

García Lorca té un poema que s'anomena «Canción del naranjo seco» i una altra cançó dedicada a Isabelita, .la germana del poeta, en la que diu:
Mi hermanita canta:
la tierra es una naranja.
La luna llorando dice:
yo quiero ser una naranja.
No puede ser hija mía
aunque te pongas rosada,
ni siquiera limoncito.
¡Qué lástima!

Hi ha moltes cançons infantils que parlen de la taronja , aquesta «nana» comença ..
La señora Luna
le pidió al naranjo un vestido verde
y un velillo blanco...
O aquest cantar de Juana de Ibarbourou
Si tuviera una naranja
contigo la partiría,
pero como no la tengo
quédate con Dios, Maria.
I hi ha un altra cançó que canten les xiquetes al corro , i que diu:
A la mar fui por naranjas,
cosa que la mar no tiene;
metí la mano en el agua...
¡la esperanza me mantiene!
Per últim , Joan Amades ens mostra la següent:
Sota la finestra
hi ha un taronger
en fa la flor blanca
color de paper
ENDEVINALLA

No soc escarbat ni grill,
quasi sempre tinc deu fills
Cosa estranya! Tots son grills

REFRANYS
En febrer , cull la taronja i poda el taronger
La taronja vol el seu clima
Més eixut que una taronja sense suc
No escorregues tant la taronja , que quede sense suc.
Taronges de Carcaixent .... i dolces
POEMES , ENDEVINALLES I REFRANYS que he trobat a:
TAMBÉ TROBAREU MOLTA INFORMACIÓ AL VOLTANT DE LES TARONGES.

1 comentari:

Ramy ha dit...

Dolors, es muy bonito todo lo que haces y escribes, te felicito.

Pásate por mi blog, hay un regalo para tí, pronto lo recibirás.

Un beso.
Ramy